Хуморът на проф. Ярослав Тагамлицки



За неговия хумор

През годините, които се нанизаха една подир друга, наши професори бяха Никола Обрешков, Боян Петканчин,  Ярослав Тагамлицки, Алипи Матеев, Любомир Илиев, Благовест Долапчиев, а заедно с тях и редица още доценти и асистенти, ….

Но ако повечето от нашите професори с присъщата им ерудираност добросъвестно и методично излагаха своите дисциплини, то професор Тагамлицки и професор Матеев влагаха в това и някакъв свой специфичен артистизъм, който придаваше на лекциите им неподражаем колорит. Но Господи, колко различни бяха двамата!

Доц. Димитър Добрев в [4]

Неподражаем колорит!  Всеобхватният хумор на проф. Алипи Матеев!
Артистизмът, енергията и закачливият хумор на проф. Ярослав Тагамлицки те правеха лекциите му неповторими и незабравими!
На погребението му през 1983 г. се стичат професори, студенти, учители от цялата страна –  някои завършили преди десетилетия, незабравили необикновенния чар на лекциите му.
За учителя и колегата проф. Тагамлицки са разказите на негови състуденти и колеги по-долу.

Акад. Любомир Илиев:

Пролетта на 1935 година. [] Физическата аудитория на Фкзико-математическкя факултет (дн. ФМИ) []. На един чин седяха студентите от трети курс Алипи Матеев и Любомир Илиев. [] В междучасието Матеев каза: Ела да те запозная с един любознателен ученик от гимназията, в която съм учил. Така се запознах с Ярослав Тагамлицки. Ние с Матеев завършихме, той влезе в Университета.

[] Девети септември 1944 година ни завари и тримата като редници, мобилизирани в различни краища на страната. И тогава отново ни събра Аlma Маter. [] Отначало в състава на нашето ново от трима асистенти тогава поколение. Но, заедно с предишното от тримата ни учители – Брадистилов, Петканчин, Долапчиев. И всички заедно с патриарсите академици  Попов, Ценов, Чакалов, Обрешков и професорите Табаков, Стоянов,  [].

Оттук започна дълбокия научен професионализъм на член-кореспондент професор д-р Ярослав Тагамлицки  []. Той не поставя рязка граница между своята научна и педагогическа дейност. Специалните му курсове и ръководеният от него кръжок са забележителна школа за израстване на млади учени. Той проявяваше голям интерес и внимание и към въпросите на средното образование. ([2], с. 41-42)

Доц. Димитричка Шопова (негова състудентка):

С Ярослав Тагамлицки се познаваме от есента на 1936 г., когато 80 студенти по математика и около 50 по физика започнахме заедно да слушаме лекции и да посещаваме упражнения във Физнко-математическия факултет (дн. ФМИ) на Университета [] в голямата аудитория  на ул. Московска 49. [Ярослав Тагамлицки скоро изпъкна със своята подготовка и възможности.

Сградата на ул. Московска 49, в която се помещава факултетът през 1904-1912 , 1931-1934 (или 1941)

Дребен, с очила, с видима напрегнатост и вълнение Тагамлицки вземаше живо участие в упражненията, а понякога поставяше въпроси, даваше предложения и на лекции. На нас, новаците, ни изглеждаше по-скоро принадлежащ към преподавателите, отколкото към студентите. []

С Ярослав Тагамлицки завършихме следването си през 1940 г. От 80 студенти от нашия курс само 8 завършихме навреме и се събрахме пак заедно да учим и стажуваме, за да получим учителска правоспособност […]. Още тогава той показа жив интерес към преподавателската работа, умееше да заинтересува и увлече учениците. ([2], с. 44-47) 

 Акад. Иван Тодоров (негов студент):

През учебната 1951-1952 г. постъпих в специалността физика на тогавашния Физико-математически факултет (дн. ФМИ), []. Лекциите по диференциално и интегрално смятане слушахме заедно с математиците – в два потока по 250 души. Събирахме се в ранните утринни часове в голямата – зиме студена – 22-ра аудитория в северното крило на Ректората.

Първи овладя това разнородно гъмжило характерният тенор на проф. Тагамлицки: Драги студенти! – Никой от нас не бе чувал неговото име по-рано. Той бе сменил преди 2 или 3 години пенсиониралия се тогава проф. Кирил Попов като титуляр на катедрата по Диференциално и интегрално смятане. Невисок, плешив, с очила, не слаб, но подвижен; с гримаса, напомняща Сократова усмивка. ([1], с. 42-53)

Акад. Благовест Сендов (негов студент):

Съвсем естествено е, че скоро станах един от най-ревностните поклонници на проф. Я. Тагамлицки. Магията, която той владееше, бе много силна. Студентите се надпреварваха да го поздравяват с поклон, защото той винаги издебваше да поздрави пръв, някои специализираха в имитиране на специфичната му интонация, а други просто говореха с неговата интонация.
Но най-силно и най-дълбоко той въздействуваше с отношението си към математиката. ([1], с. 54-57)

Проф. Тодор Генчев (негов студент):

Автор на дълбоки и блестящо изпълнени научни изследвания, той беше и нещо повече – учен и просветител в изконния смисъл на думите борец за по-широки духовни хоризонти и за по-висока култура [] И най-важното – беше беззаветно предан на своята мисия. [] Преобладаващите чувства към него бяха искрена любов и възхищение. [] Проф. Тагамлицки беше тъй самобитен и своеобразен, че самото му присъствие придаваше определен колорит на целия факултет. ([1], с. 65-76)

Малка шега за добро настроение … и лекцията може да продължи (есента на 1975 г.)

Христо Бояджиев (негов аспирант и асистент):

Записах се студент през лятото на 1966 година и през септември отидох на бригада в село Мечка. [] Ето къде за пръв път чух израза: Ако не си видял Тагамлицки, значи нищо не си видял. [] А защо се говореше така за него ми стана ясно още на първата лекция по диференциално смятане.
Той беше един съвършено необикновен човек!

Лекциите тогава се четяха в голямата 272 аудитория на Ректората []. Тагамлицки идваше направо от дома си на ул. Оборище. Влизаше в аудиторията много бодър, свеж, пълен с енергия и закачлив хумор. В бялата престилка пред черната дъска той мигновено грабваше вниманието ни и не го изпускаше до края.

[] Той ни въвеждаше в материята леко, неусетно и елегантно, както опитен музикант въвежда слушателите си в царството на музиката. Пред нас се извършваше необичайно тайнство –  в ръцете му формулите оживяваха и сложните понятия добиваха ясен смисъл. Дори малкият епсилон не беше просто буква, а имаше характер.
[] Математическият анализ се оказа интересен и приятен. Тагамлицки разговаряше с аудиторията си, обичаше да се шегува, и винаги подкрепяше шегите си с неповторима закачлива усмивка. Умееше както да разведри ситуацията, така и да бъде делови и сериозен. Беше щастлив сред студентите и правеше всичко възможно да им предаде знанията си. На бюрото му имаше купчина листчета с дефиниции и задачи –  в началото на лекцията той караше студентите да напишат на лист някоя дефиниция или да решат някоя задача. [] Студентите усещаха неговата всеотдайност и го обичаха.

На погребението в 1983 година аз срещах прогимназиалната си учителка по математика Аврамова. Тя беше просълзена. А беше завършила преди цели 25 години! Освен професори и студенти там бяха дошли учители от цялата страна. […] Разбирахме, че от живота ни си е отишъл завинаги един необикновен колега, който умееше да придава на математиката особен чар. Тагамлицки пося много знания и ентусиазъм в българската математика. Хиляди учители са минали през неговата аудитория. И много от тях следваха и следват неговия пример. ([3]: Един маестро в аудиторията)

НЕГОВИ МИСЛИ

Често най-полезен се оказва един погрешен отговор
За да се възприеме една истина – обичаше да казва той, – са необходими известни предпоставки. Често най-полезен се оказва един погрешен отговор. Аз винаги намирам онзи студент, който ще ми даде необходимия погрешен отговор.(Проф. Т. Генчев, Професор Ярослав Тагамлицки – учен и възпитател на учени; [1], с. 67-76)

Интересът идва с успеха
Това е лаконичен израз на убежденията му, че човек не се ражда с вродени интереси, а те се създават; че сигурният метод за създаване на градивни интереси у младия човек е поставянето пред него на възможно по- сериозни, но постижими за силите му задачи [].
(Доц. Д. Шопова, Ярослав Тагамлицки – спомени за педагогическата му дейност; [2], с. 44-47)

8 часа работа, 8 часа сън, 8 часа активна почивка
Той наричаше златно правилото: 8 часа работа, 8 часа сън, 8 часа активна почивка и го препоръчваше на студентите. Той ме уверяваше: Повярвайте ми 8 часа сериозна работа всеки ден никак не е малко. [] Може би и в резултат на собствения си опит, той беше убеден, че това е важна предпоставка за успешност на учебния труд.
(Доц. Д. Шопова, Ярослав Тагамлицки – спомени за педагогическата му дейност; [2], с. 44-47)

Съставил: Р. Калтинска

Библиография

  1. Ярослав Тагамлицки – учен и учител. Съставители Тодор Генчев, Иван Проданов, Димитър Скордев, Иван Тодоров и Владимир Чакалов.  – София : Наука и изкуство, 1986, 269 с.
  2. Член-кореспондент проф. д-р Ярослав Тагамлицки (1917-1983). // Обучението по математика. – София, кн. 1, 1984, с. 37-47
  3. Ярослав Тагамлицки в спомените на съвременниците си.
  4. Добрев, Димитър. Спомени за някои от университетските ни преподаватели.// Статия написана през 2000 г. и предадена в ММИБ от съпругата му през 2017 г. (авторът не е Димитър Минков Добрев).