Математическите знания в България до XIX век*
Сведенията за математическите знания на българите до началото на XIX в. са много оскъдни. Не е известно математиката да е била отделен предмет в училищата на първата и втората българска държава.
От различни надписи, грамоти, договори, апокрифни съчинения, украси на съдове, мозайки, останки от сгради и др. се вижда, че майсторите по време на Първата българска държава са познавали триъгълника, квадрата, ромба, окръжността, правилния многоъгълник и други фигури, имали са усет към осевата симетрия, ротацията и транслацията.
Строителите са използвали различни мерни единици за определяне на разстояния, познавали са мащаба и са си служили със златното правило за деление на отсечки.
Населението е използвало положителните цели и дробни числа. По-солидни аритметични познания са имали търговците и някои от придворните на хановете и царете, които осъществявали политическите и търговски връзки на България с Византия, Рим, Дубровник и др.
VII – ХV в.
От Именник на българските ханове става ясно, че българите са използвали старотюркската десетична бройна система. За означаване на числата използвали специални символи, които по-късно били наречени народни цифри. Има основание да се предполага, че старобългарската десетична цифрова система е наследник на петична система.
През IX век с въвеждането на глаголицата (фигури 1, 2) и кирилицата (фиг. 4) у нас, по аналогия с гръцката алфабетична числова система се утвърдили славяно-българските цифрови системи, в които буквите се използвали за означаване на числата.
При глаголицата над буквите означаващи числа се поставял знакът ~ , наречен титла (понякога по няколко един над друг – фиг. 2 ), а при гръцките букви (фиг. 3) и при кирилицата (фиг. 4) – чер.
Съществен недостатък на споменатите цифрови системи е, че те не са удобни за смятане. Основно средство за смятане с по-големи числа до средата на ХІХ век бил абакът.
Използвали го до края на ХІХ век, а елементи от смятането с него останали сред народа до началото на 30-те години на ХХ век. За съжаление, оригинален екземпляр на абак няма в българските музеи.
XVI – XVIII в.
След XV век търговските контакти с италианските градове и връзките с гърците в границите на Османската империя станали причина за усвояване и използване на арабските цифри. Но откритите досега източници показват, че арабските цифри се използвали само когато се пишело на латински и гръцки.
Първият известен засега писмен източник на български език, където са използвани арабски цифри (наред със славянобългарските) е Кондикъ на Митрополитската църква в г. Самоковъ от 1757 г. Арабските цифри се разпространили бързо през последното десетилетие на XVIII век и първото десетилетие на XIX век.
Послеслов
Създаването на Българска държава поражда необходимост от развитието на национална култура, просвета и образование. Още към края на XII в. страната се покрива с училища и културни огнища. Петко Иванов в [2] (правописът е осъвременен) В килийните училища смятането се въвежда много късно, едва през 19 в. – събиране и изваждане в Копривщенското килийно училище през 1830 г., а смятането в Старозагорските килийни училища е оставено за най-накрая като специалност всекиму недостъпна.
Училищата в епохата на Първото и Второто български царства са само църковни, а първите учители в тях са свещеници и монаси.
Пълната липса на какъвто и да било писмен документ с математическо съдържание, при запазени, макар и малко на брой, религиозни литературни творби от онова време, свидетелства за отсъствието на математиката в нашите училища от Първото и Второто българско царство, или, ако се е изучавало нещо, то е било крайно незначително и от източници писани на чужди езици. При това състояние на математичното знание ни намира нашествието на турците през 14. век.
Близо 450 години – от 1393 до 1839 г. не е било и мислимо да се напише и обнародва каквото и да било на български език. Едва в 1839 г. турските власти са разрешили на архимандрит Теодосий да открие българска печатница в Солун. [. . .]
Църковни, предимно манастирски училища, са и училищата, които възникват в епохата на появата на Паисиевата „Славянабългарска история“ през 1762 г. [. . .] Това са така наречените килийни училища.
Библиография
дружество въ София по случай 40-годишния му юбилей, София, 1939, с. 42-54.